logo

escort istanbul

istanbul escort

13 Haziran 2019

İNTERNETTEN YAPILAN ALIŞVERİŞLERDE TÜKETİCİ HAKLARI


Murat Gül
avukatmurat55@gmail.com

İnternetten yapılan bir alışverişte tüketici ürünü göremediğinden dezavantajlı konumdadır ve kanun koyucu tüketiciyi koruyucu bir takım düzenlemeler getirmiştir. Aslında internet üzerinden yapılan sözleşmeler kanun nezdinde mesafeli sözleşmelerin bir dalı konumundadır.
Mesafeli sözleşmeden kasıt, alıcı ile satıcının hazır olmaksızın telefon, internet veya bunlara benzer iletişim aracılığı ile uzaktan sözleşme tesis etmeleridir. Günümüzde genel itibari ile mesafeli sözleşmeler internetten yapılan alışverişler neticesinde kurulmaktadır. Peki internet üzerinden yapılan alışverişte tüketici ne gibi haklara sahiptir bu durumu öncelikle açıklayalım.
Satıcının Ürünü Tüketiciye Teslim Etme Süresi
İnternetten verilen siparişlerin, tüketiciye taahhüt edilen sürede ulaşması gerekmektedir. Genelde internetten yapılan alışverişlerde ”3 gün içerisinde teslimat gerçekleştirilir” gibi ibareler görebilirsiniz. Bu süreler içerisinde satıcı ürünü tüketiciye teslim etmek zorundadır. Eğer satıcı ürünün tüketiciye ulaşması için bir süre belirlememişse, kanunen bu süre 30 gün ile sınırıdır. En geç 30 gün içinde ürün tüketiciye ulaşmalıdır. Kanun hükmü bu şekilde düzenlenmiştir.
Tüketicinin Cayma Hakkı
İnternetten yapılan alışverişlerde tüketicilerin sahip olduğu en önemli hakların başında cayma hakkı gelmektedir.Tüketiciyi Koruma Hakkında Kanun’a göre, tüketici hiç bir gerekçe göstermeksizin aldığı ürünü geri iade edebilir. Ürünün iade işlemleri ise satıcıya aittir. Tüketici 14 günlük yasal süre içerisinde cayma hakkını kullanırsa, satıcı 10 gün içinde ürünü geri alıp, ürünün parasını tüketiciye geri iade etmelidir.
Ayrıca tüketici ayıplı olan ürünü geri iade edip parasını da geri alabilme imkanına sahiptir. Hatta böyle bir durumda kanun, tüketiciye birden fazla hak tanımıştır. Fakat bu hakların kullanımı için kanun nezdinde iki ayrım söz konusu olmaktadır. Üründeki oluşan ayıbın gizli olup olmadığına göre iade şartları değişmektedir. Örneğin bir pantolon aldınız ve aldığınız pantolonda görülebilecek büyük bir yırtık var. Böyle bir durumda gizli ayıp söz konusu değildir. Tüketici bu ayıplı hizmeti 30 gün içinde satıcıya bildirmekle yükümlüdür
Gizli ayıplarda ise durum farklıdır. Kullanmakla ortaya çıkan veya normal bir inceleme sonucu tespit edilemeyecek olan ayıplar gizli ayıp olarak kabul edilir. Bu tür durumlarda ise tüketici ayıbı 2 yıl içinde satıcıya bildirmelidir.
Satılan ürünün ayıplı olması halinde tüketici yukarıda belirttiğimiz süreler içerisinde durumu satıcıya bildirerek kanunun belirlediği aşağıdaki haklardan birini kullanabilir.

1) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
2) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
3) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
4) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme.
Tüketici Hakem Heyeti
Tüketici, yukarıda bildirmiş olduğumuz kanun nezdinde de korunan hakları ihlal edildiği takdirde tüketici hakem heyetine başvurabilir. 8.480,00 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetine başvurulur. Bu miktarın üzerinde olan bir ürün anlaşmazlık konusu olmuş ise o zaman tüketici mahkemesine başvurulması gerekmektedir.

Share
0 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

8+7 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Bayram Notları..

    13 Haziran 2019 Köşe Yazıları

    Ramazan Bayramı hızla geçti. Bayram dolayısıyla ilçede oluşan kalabalık bir kez daha gösterdi ki, Vezirköprü'de trafik en önemli sorunlardan biri. Çözülemiyor. (Bu arada, bir okuyucumuzun teklifini yetkililere sunmak istiyorum. Birçok kentte ulaşım ücretsiz olurken, bayramlarda köprü ve otoyollardan geçişlerden ücret alınmazken, hiç olmazsa Vezirköprü'de de otopark ücretsiz olsa.) Ne yeteri kadar cadde ve sokağımız, ne trafik kurallarına uyan (özellikle dışarıdan gelenler) sürücülerimiz, ne de park alanlarımız var. Böyle olunca da, trafik bir...
  • İNTERNETTEN YAPILAN ALIŞVERİŞLERDE TÜKETİCİ HAKLARI

    13 Haziran 2019 Köşe Yazıları

    İnternetten yapılan bir alışverişte tüketici ürünü göremediğinden dezavantajlı konumdadır ve kanun koyucu tüketiciyi koruyucu bir takım düzenlemeler getirmiştir. Aslında internet üzerinden yapılan sözleşmeler kanun nezdinde mesafeli sözleşmelerin bir dalı konumundadır. Mesafeli sözleşmeden kasıt, alıcı ile satıcının hazır olmaksızın telefon, internet veya bunlara benzer iletişim aracılığı ile uzaktan sözleşme tesis etmeleridir. Günümüzde genel itibari ile mesafeli sözleşmeler internetten yapılan alışverişler neticesinde kurulmaktadır. Peki in...
  • Bu ihalelerin sorumlusu Milletvekilleridir..

    30 Mayıs 2019 Köşe Yazıları

    Vezirköprü'de ihalelerin neredeyse tamamı sıkıntılı oluyor. Vezirköprü Yağınözü yolu ihale edildi, müteahhit değişip durdu. Esprilere konu oldu, araçlara yazıldı; “aşkımız Vezirköprü Yağınözü yolu gibi olsun. Başlasın ama hiç bitmesin” Vezirköprü Devlet Hastanesi ihale edildi; müteahhit iş bıraktı. Hastaneye haciz geldi. Yeniden ihale edildi. Vezirköprü'nün alacağı en büyük yatırım Kunduz Kamp Eğitim Merkezi başladı; müteahhit işi bıraktı. Öylece kaldı. Hem orman zarar gördü, hem umutlar. Vezirköprü Havza ve Durağan yolları ihale edilecek dend...
  • RAMAZAN BAYRAMI

    30 Mayıs 2019 Köşe Yazıları

    Saygıdeğer Vatandaş Okuyucuları; Mübarek ramazan ayımız bitti bir bayram mevsimine daha kavuştuk. 3 Haziran pazartesi günü biz mümin ve Müslümanların bayramı ramazan bayramıdır. Cenabı hak cümlemizi böyle sağlıkla mutlulukla yüce bayramlara kavuşmayı nasip etsin. Cenabı hak bizi ve mükevvenatı yoktan var eden sayısız nimetler bahşeden yüce rabbimize sonsuz hamdu senalar olsun ki ramazanımızı iman kuran rıza gölgeleri altında yaşamış yanık gönüllerimize cennet serinliği getiren ve bir ilahi ziyafet teşkil eden bayramımıza tekrar kavuşmuş bul...