Zamanı Yönetmenin Psikolojisi
“Zaman en az bulunan kaynaktır; eğer o doğru yönetilmiyorsa, hiçbir şey doğru yönetilemiyor demektir.” – Peter Drucker
Zaman yönetimi, günlük hayattaki uğraşlar için harcadığımız zamanı düzenlemek, planlamak olarak kısaca tanımlanır. Önemli bir konudur çünkü giden zamanın telafisi yoktur. Hayattaki amaçlarımızı gerçekleştirmek için, gün içindeki işlere yetişebilmek için, hayat dengemizi (neye ne kadar zaman ayırdığımız sağlığımız için önemlidir) sağlamak için zaman yönetimine ihtiyaç duyarız.
Yapacaklarınızı sürekli erteliyorsanız, gününüzü verimsiz geçirdiğinizi düşünüyorsanız, bir türlü harekete geçemiyorsanız, zaman nasıl akıp geçiyor diye düşünüp endişeleniyorsanız zaman yönetimine ihtiyaç duyabilirsiniz. Tabi ki bu durum bir sağlık probleminden, yaşadığınız bir yastan herhangi zor bir süreçten kaynaklanmıyorsa.. Diğer türlü zamanı yönetmenin sorumluluğu almak ilk başta zorlasa da bir şeylerin daha kolaylaştığını gördüğünüzde rahatlamış olacaksınız. Dikkat edilmesi gereken konuları aşağıda listelemiş olacağım.
1) Öncelik sıralaması: Yapacakları önceliklendirmek daha az stres olmamızı ve enerjimizi daha verimli kullanmamızı sağlar. Mesela zor işleri sabah yapmak genellikle tavsiye edilir. (çok erken saatleri kastetmiyoruz)
2) Süre koymak: Bir başlangıç ve bitiş tarihi belirlemek ertelemenin önüne geçmenizi sağlayacaktır. Yeni bir şeye başlamak zor olabilir, kendimize şans tanımalıyız. Sonrası güzel olacak.
3) Hayır demek: Hayat bir plan doğrultusunda ilerleyen bir yer değil ama yapmak istediklerimizin önüne geçecek durumlara hayır demediğimizde işlerimizi tamamlayamıyoruz, evet demişsek o işi tamamlamak için tekrardan çabalamamız gerekiyor. O yüzden hem kendimize hem diğer uyarıcılara hayır demek gerekebiliyor. Özellikle teknolojik cihazlara mutlaka dikkat etmeliyiz.
4) Günlük İşler Listesi: Neleri ne kadar yaptığımız ve bunlara ne kadar süre harcadığımızın bilincinde olmamız önemlidir. Neden? Çünkü sınırlı süremiz (24 saat) var ve gün içinde hepsine yetişemeyiz.
5) Haftalık İşler Listesi: Zaman yönetiminin önemli bir bölümünü de ertesi günlerde nelerin bizi bekleyeceğini bilmektir. Sürpriz durumlar önceliklerimizi belirler. Günlük ve haftalık işleri kafamızda tutmaya çalışmak yerine not almak sağlıklı olacaktır. (Telefona veya bir kağıda…)
6) Uyku: Fazla olduğunda zaman kaybına az olduğunda verim kaybına neden olur.
Son olarak zaman kazanmamızı sağlayacak durumlardan bahsedelim:
-Zaman tüketen alışkanlıklardan kurtulmak (mesela kahvaltı yaparken film, dizi açmışsanız kahvaltıya ayıracağınız süre artacaktır.)
-Yapılacak işi basit yöntemlerle yapmak (Detaylarda kaybolmadan, tüm sorumluluğu kendi üzerimize almadan..)
-Aynı anda birkaç işi birlikte yürütmek zaman kazanmanızı sağlayacaktır (Mesela tüm işleri bir güne toplayıp, sadece ona zaman ayırmak yerine bölerek ve diğer işlerle birlikte yaparak ilerlemek sağlıklı olacaktır.)
Umarım faydalı olur, diğer yazılarda görüşmek üzere.