Son Dakika
Hem yaz tatilinin serbest zamanlı geçmesi hem de okulun kuralları beraberinde getirmesiyle birlikte çocuklar okula yönelik isteksizlik duyabilirler. Bu durum gayet normaldir. Çocuk isteksizliğini belirttiğinde aileler bu isteksizlik karşısında endişelenebilirler. Sadece çocuklar değil yetişkinler de uzun ara verdikten sonra bir işe geri dönerken ya da başlarken isteksizlik duyabilirler. Çocuğun olumsuz duygusunu hemen geçmesini beklemeden ağırlayabilmek önemlidir. Böylece size olumsuz durumla ilgili bahsetmekten kaçınmayacak kendiyle ilgili dürüst paylaşımlar yapması daha mümkün olacaktır. Çoğu aile ise çocuğuna nasihat vermeye ona göz kulak olmaya, onun geride kalmamasına o kadar odaklanmıştır ki çocuğun neşesinin öfkesinin ya da üzüntüsünün yoğun olduğu zamanlarda, şu anda burada ne oluyor diye bakmadan hemen çözüm sunmaya çalışır. İlk önce duygunun aktarılması, yaşanması, sakinleşmesi gerekir çünkü duygusal olarak yoğunsak öğretiler işe yaramaz. Bazı aileler de ise çocuğun duygusunu ifade etmesi gerekli bir durum olarak görülmez çünkü çok yüksek ihtimalle ailenin de kendi duygu durumunu gizlediği bir durum olabilir. (Öfke gizlenilmesi zor bir duygu olsa da diğerleri tarafından kabul edilen ılımlı olmak gibi duyguları bu aileler daha çok gösterirler.)
Okul ortamında bazı zorlayıcı durumlar olacaktır. Örneğin, bazı aileler çocuğunu sakın kendini ezdirme diye göndereceklerdir. Bazı öğretmenlerin sabrı daha ilk günden sınanmış olacaktır. Bazen çocuk okulda öğrenmemesi gereken şeyleri de öğrenecektir. Tüm bu gibi durumlarda çocuğa; herkesle iyi geçin, kendi bildiğinden şaşma, sakın ağlama tavsiyeleri çözüm sunmayabilir. Çocuğumuz bir sorun yaşadığında en etkili çözümü onu anladıktan sonra bulabiliriz.
Tıpkı vücudumuzda olduğu gibi yemek yemeyi, su içmeyi, hareket etmeyi, boşaltım yapmayı durduramıyorsak toplumsal hayatımızda da sürekli bir hareket söz konusudur. Okul ortamında güzellikler, zorluklar, sıkıntılar veya heyecanlar olacaktır. Her şeyin her zaman yolunda gitmesini beklemek yüzlerce öğrencinin bulunduğu bir ortam için hiç gerçekçi değildir. Bu yüzden ailelerin okulla iletişimi önemlidir.
Özetleyecek olursak çocuğun hayatındaki değişiklikte verdiği olumsuz tepkiye karşı, ne olduğunu anlamak için beden diline, konuşmalarına odaklanmak, bir yargıya varmadan önce dinlemek, çocuğun duygusunu kabul etmek önceliklidir. Bu bile problemin yarısını çözer. Sonrasında izleyeceğiniz yol daha sağlıklı devam edecektir. Böylece çocuk duygusunun değerli olduğunu, konuştuklarının dinlendiğini bilecektir. Kendine karşı sevgi ve saygı duyacaktır. Problem durumuna nasıl yaklaşacağını öğrenmek çocuğun tüm hayatında kullanacağı en önemli beceri olacaktır. Okul bu beceriyi en iyi kazanabileceği ortamlardan birisidir.
Eğer çocuğunuz okula gitmeye isteksizlikle ilgili bedensel olumsuz belirtiler gösteriyorsa (karın ağrısı, mide bulantısı gibi) davranış problemleri varsa (evden kaçma, inatçılık, sürekli ağlama ve öfke patlamaları) psikolojik destek alınması gerekir.
Yeni eğitim öğretim yılımız neşeyle, heyecanla dolu dolu geçsin.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI
02 Ekim 2024 Köşe Yazıları
28 Eylül 2024 Köşe Yazıları
25 Eylül 2024 Köşe Yazıları
21 Eylül 2024 Köşe Yazıları